måndag 23 mars 2009

Sova

Jag har börjat lägga mig före midnatt. My God vad pigg jag är när klockan ringer halvsju. Vilken skillnad mot tidigare. Klockan kvart i sju sitter jag vid datorn med kaffet i handen och väntar på att barnen ska vakna så att jag kan ge dem frukost och följa dem till skolan så att jag sedan kan gå fort hem och fortsätta jobba. Helt manisk. Underbart. På vägen till skolan möter vi alltid ett annat barn i klassen och hans au-pair. Gud vad lyxigt, tänker jag och undrar om hon har tillräckligt att göra på dagarna eller om hon kunde följa med mig hem och vara min assistent. Det här vill jag att min assistent ska göra: Betala räkningar och allt sånt tråkigt. Kolla så att allting står samma i båda almanackorna och inget krockar. Tänk vad lyxigt om man hade nån som i filmer som läste upp för en det här, det här och det här ska du göra denna veckan...Nån med koll på läget. Boka barnvakt framöver till konferens. Ta reda på när konferens är. Ta reda på när man ändrar klockan så vi inte missar det som vanligt. Rensa mailboxen. Gå till biblioteket och lämna/hämta böcker, jag hinner inte det nu när man måste göra det själv dvs det nya konstiga systemet när man själv ska ha med sig ett nummer (men kom igen nu) och leta på en hylla, inte på sitt namn, inte på lånekortsnummer utan nåt annat konstigt nummer som mailas hem (ska jag allltså skriva av det från mailet hemma, gud vad opraktiskt och ineffektivt), istället för att bara slänga fram lånekortet vid disken. Beställa böcker på adlibris. Planera middagar och handla. Inte laga mat för det gillar jag. Ja det var nog allt. Tack för kaffet. Nu måste jag jobba. Ingen au-pair/assistent i sikte.

4 kommentarer:

  1. Att sova bort sin ungdom är ett överskattat nöje.

    SvaraRadera
  2. Förut la jag mig ett-halvtvå...och gick upp halvsju. Detta är en klar förbättring...

    SvaraRadera
  3. Jag intervjuade en sömnforskare för några år sedan. Hon hävdade att de flesta behöver sova mer än de tror. De få människor som inte behöver det är lyckliga för de har mer tid.
    Förut sov jag fyra timmar per natt och trivdes med det. Nu försöker jag sova lite mer, men lyckas inte alltid. Jag kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt.

    SvaraRadera
  4. Ja det är svårt, man vill gärna vara som en upplyst yogi och behöva lite sömn men det får nog inte bli för lite. Nu när jag börjat lägga mig runt tolv-halvett så vaknar jag å andra sidan av mig själv vid sextiden så jag vet inte, kanske runt sex timmar är lagom? Men fem är för lite för mig tror jag.

    SvaraRadera