onsdag 4 mars 2009

Fyra syskon

Min dotter har i läxa att skriva en berättelse om sig själv och sin familj i sin gula skrivbok. Det är alltid en spännande uppgift nuförtiden. Välorganiserad som hon är har hon planerat allting i förväg och skriver noggrant, med snyggare bokstäver än jag kan åstadkomma: Jag har en mamma, en pappa och fyra syskon. Vänta nu, tänker jag, jag har väl bara två barn. Jamen just det, ja, på pappans sida har hon ju fler syskon. Bara det att det låter så mycket, och jag har aldrig tänkt på dem som en syskonskara, särskilt som det bara för ett par år sedan rådde stor förvirring kring vilka som var kusiner och vilka som var halvsyskon. Det var då jag insåg att de kanske borde ha lite mer kontakt med sin pappa. Men dottern har full koll på vilka som tillhör familjen, och de andra barnens mammor raderar hon raskt ut från kartan, om hon ens reflekterar över att de finns. Hon har fyra syskon, punkt slut. Fantastiskt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar