söndag 29 mars 2009

De smarta

Jag tror att de verkligt smarta är de som måste kritisera makten, som vägrar att ta saker för vad de är eller verkar vara utan att ifrågasätta allt. De som jag beundrar är de som står snett från sidan och kastar in sina åsikter med vidvinkelperspektiv som gröna handgranater, de som vägrar bli vuxna när vuxen betyder att säga saker som "Men så är det ju", "Men så gör man inte", eller den bästa: "Men tänk om alla gjorde så". Ha! Jag försökte den en gång i skolan med killen i nian som satt med fötterna uppe på stolen och jag sa till mest för att jag var rädd för att rektorn eller någon av de vuxna lärarna skulle titta in och kritisera mig och min brist på ordning och auktoritet, men killen i nian sa: -Men jag trodde det var ok med lite anarki här hos dig. Och det var så gulligt att jag bara måste hålla med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar