torsdag 26 mars 2009

Pretto

Det här är som att svära i kyrkan men här kommer min lista på filmer som alla kulturella människor MÅSTE älska men som jag tycker suger och är urtråkiga:
Amelie från Montmartre (please)
Alla Ingmar Bergmans filmer (kanske för att mina föräldrar gillar dem)
Alla Almodovars filmer (se ovan, jag är för gammal för att va rebellisk men i cant help it)
Alla Kieslowski eller vad han heters filmer
Alla polska eller kroatiska eller serbiska filmer
Alla filmer som heter nåt med en färg typ Röd Katt, Vitt Tak, Svart Färg (gud)
Undantag Det stora blå som jag i alla fall älskade när jag var tjugo och såg den långa versionen på en biograf i Paris, efter ett flummigt besök på kyrkogården där Jim Morrison ligger, men jag var ung och hög och ville tatuera mig med en delfin (vilket jag gjorde senare) så jag vet inte om det räknas idag
Betty Blue (trodde jag var hon när jag var 17, vad patetiskt)
Och håll i er nu, alla fans, men här kommer en superpretto poet som aldrig kommer att bli nån svensk Bob Dylan och som borde ta av sig solglasögonen och tala ur skägget: Bruno K Öijer.
Sorry alla friends, kanske är det nån manlig grej det där med Bruno, men jag pallar inte.

3 kommentarer:

  1. Håller med lite grann. En del pretto-filmer får mig att längta efter en romantisk komedi med typ Meg Ryan och Hugh Grant.

    SvaraRadera
  2. Just det! Hm, du kanske är kvinna egentligen...

    SvaraRadera
  3. Det ligger något i det :-)

    Eller, nej.

    SvaraRadera