söndag 22 mars 2009

Äntligen

Den lilla ungen som blev matindoktrinerad på dagis där de började hälla ketchup på hennes mat har idag äntligen bestämt sig för en helomvändning. Sju år gammal, och vi har alltid sagt att de ska få välja själva, har hon insett att det är en himla massa folk i hennes omgivning, ja nästan alla hon älskar och beundrar, som är vegetarianer.
- Hur blir man vegetarian? frågar hon.
- Man bestämmer sig för det bara.svarar jag.
- Va? Är det så enkelt? Är det inte att man inte tål eller inte tycker om nåt?
- Nej, man bara bestämmer det själv, för att man vill vara nyttig och är rädd om djuren.
- Djuren? vadårå?
- ja, i stället för att äta upp dem.
- Då är jag vegetarian nu! Från och med nu ska vi bara äta sån cool mat.
Så var det bestämt. No more meatballs in the house. Äntligen.
Värsta planerna, sojakorv och "vegetariskt kött" och allt möjligt gott.
Jag har väntat på denna dagen, men jag ville aldrig bestämma åt dem.

7 kommentarer:

  1. Fast när rådjuren skövlar grönsakslanden och vinbärsbuskarna på Öland planerar jag en gruvlig hämnd.
    Eftersom jag inte kan skjuta vill jag köra på dem med bilen...

    SvaraRadera
  2. Herregud Lasse! Gör inte det, låt dem äta, de är väl hungriga? Noorah, nej de är inte vegetarianer på riktigt ännu, men det är ju kul att de vill äta så mycket vegetariskt som möjligt. De får fortfarande blandkost!

    SvaraRadera
  3. Det finns staket av alla de sorter annars. De funkar bra om man vill hålla saker både inne och ute...
    Jag är ute och kör hela nätterna och ser massor av djur hela tiden. Jag anser det vara ett privilegium att få se dessa vackra rådjur och älgar på så nära håll (ibland lite väl nära kan erkännas). Jag skulle bli helt förtvivlad om jag skulle köra på dem.

    SvaraRadera
  4. Om rådjuren är hungriga tycker jag att de ska hålla sig i skogen och äta på vilda buskar och inte på mina bärbuskar. Inte vill man ha en massa staket kring bärbuskar och andra odlingar. Det blir fult i det öppna landskapet och opraktiskt.
    Rådjuren lär också sprida fästingar. Det finns onaturligt mycket rådjur på Öland.

    Jag har också kört alldeles för mycket bil och sett många och kört på ett par rådjur, av misstag. Jag måste erkänna att jag inte blev särskilt sorgsen över att ha dräpt några rådjur. Men det är svårt att döda djur med avsikt. En gång skulle jag slå ihjäl en sjuk kattunge, men klarade inte av det. Jag fick tillkalla min mer hårdhudade bror.

    Som odlare förblir rådjuren dock mina fiender nummer ett.

    SvaraRadera
  5. Väntar med spänning på noorahs svar hehe.

    SvaraRadera
  6. De finns folk som tycker att vindkraftverken är fula också. Du får väl prova att sätta upp en skylt istället då. Står det inget så tolkas det som öppen buffét.
    Det finns å andra sidan onaturligt mycket folk på Öland också har jag hört...
    För övrigt så tror jag faktiskt inte att det finns särskit många som har större frukt och grönsaksodling än vad vi har(om man inte är professionell odlare) och vi har allt intakt -inom staketet! :)

    SvaraRadera