måndag 2 februari 2009

Jobbig kund

Vad har hänt med alla tygkassar som fanns att köpa i mataffärerna för ett antal år sedan? Jag var på både Willys och Maxi och handlade, letade då och frågade efter tygkassar. Till slut köpte jag några bra kassar på Röda Korsets Second Hand som jag kan ta med mig när vi handlar mat. Kostar ingenting typ, 10 kr. På Lindex hittade jag senare tygkassar av ekologisk bomull för 29 spänn med tryck som "This is not a plastic bag". Köpte ett par stycken. På HM tackar jag envist nej till små meningslösa plastpåsar och små ännu mer meningslösa plastgalgar, jag ser hur kassörskan slänger galgarna i en låda och jag säger: -De där kan ni väl använda igen, eller återvinner ni dem?
Hon tittar på mig lite nervöst, sådär som man gör när man är orolig för om någon är lite galen. Det behövs inte mycket för att få den blicken. På Maxi skapar jag oro genom att insistera på att köpa kassar som går att använda flera gånger och jag får själv lämna kassakön för att gå iväg till ett annat ställe för att leta upp kassarna. Inget större intresse av att hjälpa folk att vara miljömedvetna här inte...På barnens skola försöker jag propagera för ekoboxen och på fotbollsföreningsmötet har jag åsikter om plasttallrikar. Jobbig, jobbig, jobbig på alla fronter. Man får se det som en sport. Enda positiva, förutom Lindex Ecologia-kassar, är att IKEA serverar ekologisk pasta och ekologisk glasspinne numera. Bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar