måndag 2 februari 2009

Simple living

I USA just nu finns en rörelse som kallas Simple Living
Människor som vill leva ett liv där miljömedvetenhet står i centrum är ofta människor som kommer med kreativa lösningar och har bildat nätverk för samverkan och utbyte av idéer. Jag tror att ju fler yrken som har miljön, hållbar livsstil och ekologiskt förnuft som viktigaste riktlinjer, desto mer utbrett kommer sådana här nätverk att bli över hela världen. Det är alltid lättare att vara flera om en livsstilsförändring eller filosofi. Det är också nödvändigt att hitta ett positivt tänkande i de här frågorna, för att inte fastna i apokalyptiskt domedagstänkande.Att leva miljömedvetet och stresståligt behöver inte vara bakåtsträvande utan tvärtom, den nya, positiva vägen framåt, in i framtiden. Om jag kunde vidarebefordra en "simple living"-livsstil till mina barn skulle jag verkligen känna att jag hade lyckats som människa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar