måndag 23 februari 2009

Värsta bestämmaren

Hämtar barnen lördag klockan femton hos pappa långt ute i bushen utanför Älmhult. Sonen sparkar en fotboll mot huset, om och om igen och ropar till mig:
- Ska vi till Äventyrsbadet?
- Eh, nej, svarar jag.
- Åh! Du lovade!
- Eh, nej det har jag inte lovat. svarar jag lugnt som bara en utvilad mamma kan svara.Jag lovar mycket sällan mina barn någonting, så den gick jag inte på.
Jag ser hur sonen sparkar i snön och tänker, sedan slänger han ur sig den värsta anklagelsen han kunde komma på mot mig:
- Du är ju värsta...bestämmaren ju!
- Eh, ja, det är jag som är mamma.
Nice to meet you.
Men vad har hänt? När abdikerade vi från vårt föräldraskap? Ska det ifrågasättas att de vuxna bestämmer? När började detta? Jag förhandlar mycket, alldeles för mycket med mina barn. Tydligen. När det faktum att jag bestämmer, säger nej, utlöser frustration och irritation. På biblioteket har jag lånat två böcker av berömde familjegurun Jesper Juul, men jag har inte läst dem än. Får se om jag orkar. Jag är egentligen ganska allergisk mot alla självhjälpsgurus och familjenannies. Ibland tror jag att vi behöver befria barnen från ansvaret att bestämma i familjerna, befria dem från alla valmöjligheter. Jag tror att tyngden de måste bära om de får känslan av att de har makten att bestämma över de vuxna skapar en enorm otrygghet. Återkommer till ämnet.

2 kommentarer:

  1. i boken Kontinuumbegreppet: sökandet efter den
    förlorade lyckan beskriver författaren Jean Liedloff sin tid hos en indianstam i Sydamerika. Hon la märke till hur annorlunda de behandlade både sig själva och sina barn samt hur lyckliga och harmoniska de var. Barnagråt, trots, familjebråk och våld förekom inte i deras liv. Hon kom till en insikt om att människan har ett naturligt beteende som har gått förlorad i vår kultur. Sedan boken kom ut 1975 har den påverkat miljoner föräldrar i Väst att närma sig något som har kommit att kallas kontinuum föräldraskap eller naturligt föräldraskap. Med ordet kontinuum syftar Liedloff på vår evolution - den långa kedja av erfarenheter som tillhör vår djurart och som format oss. De upplevelser som vi anpassar oss till blir en del av våra medfödda förväntningar.

    Mycket läsvärd! Den finns att ladda ner på svenska från vildväxandekollektivets hemsida. Den är bara 80 sidor lång så man kan nog läsa den på skärmen. Det är svårt att få tag på en tryckt version.


    Kolla även in http://www.abctidning.se/ om ursprungligt föräldraskap.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra tips som jag varit inne och browsat på lite tidigare. Ska läsa mer nu! Tack! J? Kram gaia

    SvaraRadera