måndag 23 februari 2009

Rädda världen

I Johan Tells tunna, läsvärda bok "100 sätt att rädda världen..." som jag hittade på biblioteket finns en massa (100!) roliga och användbara miljötips. Bra present! Några favorittips är: Vänj barnen vid naturen! Ju mer tid de tillbringar utomhus i naturen desto starkare kommer deras incitament att rädda naturen i framtiden att vara. Plantera träd. Vi är skyldiga det, vi är skyldiga träd för vår koldioxidförbrukning. Jag har släktingar som varje jul skickar julkort där det står "Vi har planterat si och så många träd åt dig...". Det är en bra gåva! Ät vegetariskt och köp ekologiskt kaffe! Köp kvalitet om man nu ska köpa något, inga slit och släng-grejer. Betala hellre mer för något fast mera sällan!Och sist men inte minst...kör inte bil till affären varenda dag...handla mera sällan och gå eller cykla ifall det är möjligt....Den här sista kan jag bli bättre på! Också för att vara en bra förebild för barnen! Nu går vi...

3 kommentarer:

  1. As the World Burns: 50 Simple Things you can do to Stay in Denial (A graphic novel) by derrick jensen and stephanie mcmillan.

    De gör narr av alla "100 sätt att rädda världen" böcker. Mycket läsvärd. Som om att byta lampa skulle hjälpa nåt, vi ligger nog djupare nere i skiten än så. Även om alla på planeten skulle följa de råden som står i dessa böcker skulle vi fortfarande vara dömda.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har läst den...den ÄR rolig och bra men samtidigt är det bättre att göra något litet än att inte göra nåt, eller? Fast det är sant att det krävs en mycket större förändring än så för att rädda världen. Det som såna här böcker gör, tror jag är att börja väcka medvetandet hos de människor som aldrig skulle BÖRJA med att läsa Derrick Jensen, men som kanske kommer dit så småningom, ju större intresset blir, som för mig. Ett steg i taget, liksom. Miljömedvetande, att vara nära naturen, det tror jag räddar världen genom att barn (och vuxna) som är nära naturen får en kontakt och ett medvetande som sedan kan växa, ,till att bli mer och mer civilisationskritiskt. Men jag håller med dig i princip...Mer om Derrick Jensen senare...

    SvaraRadera
  3. Jag har skrivit mer i tidigare inlägg i december mm om min syn på världen i stort och vår relation till naturen. Min filosofi bygger på Arne Naess med fleras skrifter om deep ecology, vilket jag skrivit flera inlägg om här i bloggen. Tror dock att det kan finnas risk för avskräckningseffekt om man predikar för mycket och för negativt hela tiden...Då blir lätt reaktionen att man bara skriver för redan frälsta och det vill jag inte bara göra. kram

    SvaraRadera