fredag 20 februari 2009

Köpstopp!

Köpstopp! Watch me NOT shop! /Gaia

2 kommentarer:

  1. dethär med köpstopp är lite intressant, vad är det man inte ska köpa? sånt som är onödigt? var går gränsen? Mat måste du ju köpa, om du inte har odlat och lagrat eller om du är proffs på att jaga/samla (urbant eller ruralt). Hur blir det då med prylar som t.ex. målarfärg eller annat som man kan tänkas behöva för kreativitet, räknas det in i köpstoppet eller? Om man är medveten och inte köper onödiga grejjer överhuvudtaget, behöver man då ett köpstopp? Eller har du kvar nån slags shoppingsug från en tid med mindre medvetande?

    SvaraRadera
  2. Jag har tidigare skrivit mer om mitt planerade köpstopp om du söker till höger på "En utmaning till er alla", där jag förklarar mer. Klicka även på köpstoppsbloggen "not buying" mm. Mitt köpstopp går ut på att bara köpa mat och förbrukningsvaror typ shampoo, bensin, tandkräm. Alltså stopp på leksaker, kläder, inredningsprylar, böcker, alla saker som man egentligen inte behöver. Efter köpstoppet är mitt mål att i största möjliga utsträckning låna, byta, köpa second hand det vi behöver. Jag har definitivt ett shoppingsug som jag på det här sättet hoppas förändra radikalt. Jag vet inte hur det är med dig. "Onödiga grejer" kan vara svårt att definiera. Läs också om simple living, folk som ännu mer försöker dra ner på konsumtion genom ett helhetstänk i livet. Många av mina länkar handlar om folk som lever mera radikalt än mig, som t ex Agueli, som sopdyker, samlar mat, undviker att handla så gott det går. Var och en efter sin förmåga. Lycka till!

    SvaraRadera