måndag 31 augusti 2009

På kontoret

Sitter på waynes. waynes med havsutsikt. Fullt av folk. Lunchtid. Vid ett bord nära mig sitter en mycket alternativ man med långt, orange-färgat hår och stort skägg, rutig skjorta förstås över en svart rockig t-shirt. Han ber om påtår på kaffet och läser en bok om...porr och feminism!? Han är helt uppslukad av boken. Det är den typen av man som jag var oerhört facinerad av när jag var mellan 18 och...23. Tills jag flängde till Norge på vinst och förlust efter att ha fallit för en liknande, mörk man som jag träffat på Colva Beach i Goa, Indien. Jag hamnadade i en stuga utan el och vatten vid en vidunderligt vacker sjö och naturligtvis en härva av intriger och marijuana-rök. Det var nånstans där jag bestämde mig för att börja plugga. Det sitter en mamma med en jobbig bebis vid bordet bredvid mannen. Hon frågar honom artigt om barnvagnen står i vägen. (för vad? utsikten över porr/feminism-boken?). Han grymtar något ohörbart och säkert väldigt djupsinnigt (hehe not)till svar. Mamman fortsätter: -Ja, jag tänkte bara, så att inte...ok.
Han lägger inte märke till mig, jag har tydligen passerat det stadiet då jag attraherade arbetslösa, flummiga män. Kanske är det laptopen, eller kavajen eller diamantringen eller magen eller de nyfixade ögonbrynen, men jag har förändrat min aura, uppenbarligen. Jag tänker att om jag var den där mamman med den jobbiga bebisen hade jag absolut inte satt mig så nära honom. För säkerhets skull. Herregud, jag har verkligen förändrats.

5 kommentarer:

  1. Vilken bok läser du? "Porr, horor och feminster", "Är sex arbete" eller någon annan?

    SvaraRadera
  2. Porr horor och feminister stod det, jag kollade noga. Är den bra??

    SvaraRadera
  3. Ja! Det är Petra Östergren som har hållit självförsvarskurser för kvinnor och varit ihop med Alexander Bard (! om det nu ska vara en merit...) som skrivit den. Hon tröttnade på att man i feminstiska kretsar uttalade sig så kategoriskt mot porr - fast man oftast inte hade sett någon. Så hon satte sig ner och försökte se porr förutsättningslöst för att bilda sig en egen uppfattning. Sen intervjuade hon prostituerade också, för att nyansera offerbilden och se vad de själva sa.

    SvaraRadera
  4. Ja ha, nu såg jag. Det var inte du som läste boken utan cafémannen. Men den är fortfarande bra :-)

    SvaraRadera
  5. Där ser man. Han var där nästa dag igen, helt uppslukad av boken, så den måste vara fängslande........

    SvaraRadera