söndag 23 augusti 2009

Soul mates

Så står det i bröllopsringarna nu ska vi bara boka datum. Mannens kolleger och vänner frågar honom vad det var som han föll för, varför det blev just vi, varför vi passar så bra ihop. Hur kan man förklara, svara på det? Att vi är precis likadana och ändå helt olika. Temperamentsmässigt kaotiska, vi pratar i munnen på varandra och skrattar högt i förväg när vi berättar historier för våra vänner,som tittar på oss medan orden far som tennisbollar ur våra munnar, ping pong, fram och tillbaka,vi fyller i varandras meningar, avbryter varandra oupphörligen. Vi talar ständigt,adhd är bara förnamnet, här finns ingen tid för eftertanke, vi åker till Jysk och köper rullgardiner fem minuter före stängning och mannen hetsar: - Vilken tar vi, bestäm nu, svara nu, älskling! På bara två punkter skiljer vi oss åt, jag är litteraturvetare, han är tekniker, jag är alltid försenad, han är alltid i tid. Han säger:- Det är helt obegripligt hur du kan hinna med plan och tåg! På kvällarna sitter vi på altanen och kopplar av när skymningen faller, och vi pratar i munnen på varandra, barnen har inte en chans att komma emellan, de har gett upp för länge sedan och lever sitt eget liv med sina syskon och kompisar och mannen säger: -Jag trodde aldrig jag skulle träffa någon som du, någon som pratar mer och högre och snabbare än jag. Hålls på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar