fredag 28 augusti 2009

Mat

Mannen säger att nu i mitt nya tillstånd som gravid i femte månaden äter jag som en normal människa. Det är sant men jag känner mig som ett matvrak. Förut åt jag ju som en anorektiker så skillnaden är markant. Såhär upptäckte jag att jag var gravid, förmodligen: Jag var bortrest på konferens utomlands och kom till hotellet på kvällen vrålhungrig, restaurangen var stängd. I regn och mörker gav jag mig ut på gatorna och dissade affär efter affär där de bara hade sallader och mackor, i vanliga fall fullt tillräckligt som kvällsmat halvtio på kvällen. Till slut stegade jag in på en kinarestaurant, beställde en rejäl portion med kinamat och gick direkt till hotellet och åt allt framför TV:n. Mannen ringde och jag berättade om vad jag fått för frukost, fika och lunch på konferensen: -Pastasalladen till lunch var värdelös, jag blev inte ett dugg mätt, berättade jag och sedan pratade jag om vad jag trodde att vi skulle få för mat nästa dag. Mannen sa: -Det var väldigt vad allt kretsar kring mat....Du tror inte att du är med barn i alla fall? (jag förnekade detta länge in i det sista för att få dricka vin så länge som möjligt). -Nejdå, det vet man inte, sa jag. Mannen frågade:- Hur gick ditt föredrag på konferensen? Jag svarar: -Jodå, det gick bra, fast kaffet var inget vidare och det var inga goda kakor heller.

7 kommentarer:

  1. Hahaha! Underbar slutkläm! Men allvarligt, om man äter som en anorektiker är det inte precis det man är då? Man behöver inte vara ett sondmatat vrak för att få näringsbrist som t ex kan visa sig i allvarlig järnbrist. Vet du med dig om att du har ätit för lite och inget kött under en längre (?) tid kan det vara värt att göra en blodanalys. Mineralbrist kan ge symptom från nervsystemet - kanske förklaringen till din "ADHD" ? :-)

    SvaraRadera
  2. Ojdå, my god, där ser man. Ja min man är också anorektiker hahaha nejdå. Lite.Faktiskt gjorde de en blodanalys nu när jag är gravid och fruktansvärt trött och hängig och det visade sig att jag har naturligtvis järnbrist OCH inga järnförråd i kroppen. Försöker fixa det nu men utan att äta kött, det är inte så lätt. Jag tvingar mig att äta lite kyckling men det är svårt att få ner. Tack för omtanken. Det där med nervsystemet har jag INTE tänkt på....Där ser man, man försöker vara "nyttig" och så blir man bara psycho. Min man bävar redan för hur lite jag ska äta efter barnet är fött och hur stimmig och neurotisk jag ska bli då igen.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte ätit rött kött på 22 år så det är en längre tid.........

    SvaraRadera
  4. Jag är omtänksamma mot alla som jag misstänker har mineralbrist eftersom jag efter mångårigt nyttighetsätande (fettfobi och inget kött) och överträning var helt tärd (men inte underviktig) o hade konstiga symptom som darrningar, koncentrationsproblem, lätt att få skador för minsta lilla osv. Vanliga vården brukar bara kolla järnvärdena, jag gjorde en privat analys på cellnivå, inte bara i serum, o fick veta att jag hade en enorm magnesium- och zinkbrist. Har du så grav järnbrist är sannolikheten stor att du har andra mineralbrister också. Du kanske inte ska börja äta tillskott när du är gravid, men annars har Great Earth en jättebra multivitamin och multimineral. Lycka till!
    Som du kanske märker har det blivit min mission att rädda folk från långsam underätningsdöd ;-)

    SvaraRadera
  5. Och just det; rött kött är inte allena saliggörande. Det finns t ex mycket magnesium i räkor, torkad frukt, nötter och gröna bladgrönsaker också.

    SvaraRadera
  6. Gick och kollade i mina papper. Tror du kan sluta plåga i dig kyckling; järn finns förutom i rött kött i musslor o annan havsmat, torkad frukt, persilja, pumpa, bröd, flingor, havregryn, vetegroddar, nötter o mandel. Kort sagt; man ska äta variationsrikt och tillräckligt. Tyvärr är ju vår generation itutade att fett är livsfarligt o att man blir jättetjock av det. Men du kanske åtminstone inte har fettnojja? Essetiella fettsyror är hursomhelst nödvändiga för mineralupptaget, finns också i tablettform. Hur sjutton kan du alls forska med en sådan järnbrist??? Tänk så bra det kommer att gå sen! :-)

    SvaraRadera
  7. Ja det går inte så bra med forskningen, jag har enorma koncentrationsproblem. Tänk va bra det ska gå sedan! Intressant nog har jag haft craving på räkor från thai-restaurangen i en vecka nu. Ska genast åka och köpa mera nötter och torkad frukt.

    SvaraRadera