måndag 31 augusti 2009

Intressant om pussel

I Marias blogg läser jag ett bra inlägg där hon protesterar mot offer-mentaliteten som mammor har ibland och hon propagerar för att släppa på skuld och krav och njuta mer av livet, på ett positivt sätt. Några tips som jag gillar är att strunta i att engagera sig i föräldraföreningar och dylikt, tagga ner kraven på middagarna. Konstigt nog ställde jag högre krav på mig själv med middagarna när jag var ensam med barnen. Jag lagade nyligen för första gången någonsin pyttipanna från frysen med stekt ägg och rödbetor till barnen och de älskade det. Det hade jag aldrig gjort förut, då jag inte tyckte det "dög". Korv med bröd är också nåt nytt och enkelt. Man tar död på sig själv om man ska laga näringsrik dinner sju dagar i veckan även om det känns bra när man gör det. Hur som helst ett bra råd till mammor är tagga ner, inse begränsningar, beundra de mammor som orkar packa fika (hembakat har jag helt gett upp, numera köper vi inte ens kex och sånt att ha hemma till utflykter, har inget hemma, på sätt och vis nyttigare)till badplatser och se hur barnen tittar avundsjukt men skit i det, ta med cash och låt dem köpa en korv eller en glass och du slipper disken och kladdiga mackor som ingen ändå vill äta/blir mätt på. Orka vara glad och snäll genom att sänka ambitionerna. Att dela jämställt är också viktigt och det är en stor myt att män med framgångsrika jobb och höga positioner inte hinner/orkar/kan göra sin del av arbetet i hemmet, en ren myt, det handlar om kärlek till sin familj och om vilja. När det gäller barnuppfostran tror jag stenhårt på att alltid hålla ihop mot barnen, aldrig underminera den andres ord eller auktoritet, och att vara tydlig med regler och rutiner. Barnen blir trygga om de ser att vi har en enad front och är överens om allt vi säger till barnen. Det är jättesvårt ibland, men jag tror att det är nyckeln till framgång om man kan bita ihop och diskutera det man eventuellt tycker blev fel senare, när inte barnen hör på. Det är min ambition i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar