tisdag 8 september 2009

Nyttan av filosofi

Jag läser en bok som heter Philosophy and Animal Life, som jag fick levererad till min dörr igår av en ung man, ett stort paket med flera böcker från USA, via Amazon, snabbleverans eftersom min forskning är urgent och very pressing. Cary Wolfe skriver om filosofins logik: We gain knowledge, but only to lose the world. Och igår såg jag och mannen den nya serien Överlevarna om livet på jorden efter katastrofen, efter att civilisationen förlorat sin funktion. Och mannen säger: I det läget tror jag man har stor nytta av att ha doktorerat i litteraturvetenskap. Och jag skrattar men tänker att alla har sin roll i livet. För mig är det att tänka, läsa och skriva. Filosofera, kontemplera. Jag är ingen praktiker. Det är överväldigande för mig att se till att barnens ryggsäckar är packade och att vi får mat på bordet varje kväll. Mitt naturliga tillstånd är att vandra omkring i naturen och tänka, läsa lite böcker, tänka lite mer osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar