tisdag 8 september 2009

Never

Det är exakt tio år sedan jag fick mitt första barn. Jag minns osäkerheten, inte kring barnet för det hade jag i kroppen, självförtroendet kring min roll som mamma hade jag inga tvivel på. Det var något annat som överraskade mig och det var förflyttningen tillbaka till 50-talet. Plötsligt förväntades man omvandla sig själv till en helig moder, det var BVC-träffar där man skrattade lite lätt åt Kronblomspappors tafatta försök att trösta barn, det var förfärliga mamma-barn träffar på Öppna Förskolor och Kyrkor där höjden av stimulans var att sitta i en ring och sjunga Imse Vimse Spindel och tävla om vem som hade de dyraste märkeskläderna på ungarna. För vad skulle man annars tävla om när konversationen begränsade sig till vad det blev för pålägg på frallorna till tio-kaffet eller vad för slags dålig mamma man var om man gav barnet burkpuré istället för hemlagat mos som man med enorm ansträngning pressat i en liten vitlökspress så att det stänkte i hela köket och man fick koka fem potatisar för att få ned en portion i en isfryslåda. WHO DOES THAT? Nu bodde jag visserligen i en liten stad men paniken steg under mitt första barns första år bland urtråkiga läsestunder på biblioteket (för 6 månaders???)och Polarn o Pyret som största avkopplingsutflykt. När andra barnet var nyfödd anmälde jag mig till litteraturvetenskapen på universitetet och skaffade vänner som var som jag, frustrerade, otillfredsställda, kreativt hämmade kvinnor som led av att ha blivit slungad med sådan kraft tillbaka till 50-talet, som om 70-talet och all den frihet och jämlikhet våra mammor kämpade för, bara var en tillfällig parentes i historien, en chimär. Jag började smyga mig in på IKEAS personalgym och hänga på Caféer med kvinnor som liksom jag hade haft ett liv innnan. Och jag fick skratta igen, och träffa intressanta människor och jag minns en tågresa med en uttråkad skådespelerska som tipsade mig om att aldrig värma burkmaten jag slevade i mitt andra barn (vid det laget hade jag gett upp vitlökspressen, tygblöjorna och den värsta ekologiska hysterin), hon sa: Tricket är att aldrig vänja dem vid varm mat, då blir det mycket enklare att mata dem varsomhelst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar