måndag 29 december 2008

Vänskap

Bodil Malmsten skriver så fint om vänskap i sin bok: "Vänskap är lika mycket kärlek som erotik".
Jag vill tillägga att det kanske är ännu mer. På något sätt...mera hållbart. Det vet alla som upplevt lättnaden att bli vän med någon före detta, när man äntligen är fri från krav, besvikelser, förväntningar, ego-centrerade mind games, oro, osäkerhet, konkurrens (den som älskar mest förlorar....eller?) och passion, då finns den förhoppningsvis där, ren och fri; vänskapen. Eller? Jag var ihop med en man som retade sig på att jag avslutade var och varannan mening med "Eller?". Kanske var det ett tecken på kvinnlig artighet eller osäkerhet. Fast egentligen inte. Jag var för det mesta säkrare än han, på det mesta. Men jag dolde det väl. Nu är vi vänner och jag kan visa allt, jag är fri. Det låter konstigt, jag hör det själv. Men ändå. Bodil Malmsten säger "Bara vänner? Så nedsättande yttrar jag inte mig om vänskap".
Såhär svarade Montaigne på frågan om hur det kom sig att just den som blev hans vän, varför just deras vänskap var så viktig: "För att det var han, för att det var jag"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar