tisdag 30 december 2008

Ny bekantskap

"Jag gör ett misstag och jag gör det med flit..."
"Vad ska jag med värdighet när jag kan ha det bra? Integritet vad har den nånsin gjort för mig?" Emil Jensens låt: Så får du mig ändå.
Underbart.
Eller den här: Vackrast i världen.
"Ni som går dit ni går utan att nån annan styr er, ni som får era sår utan att bli martyrer...
Ni är inte vackrast i världen, världen är vackrast i er."
Rena lovsången till dem som vågar gå sin egen väg, vågar göra något annorlunda. Tänk att det ska vara så ovanligt att våga vara sig själv? Och att vägen dit ska vara så fruktansvärt lång ibland?
Hur ser man vilka som är vackrast i världen?
Man ser det i ögonen.
Det är de som ser rakt fram och inte viker undan med blicken.
Det är de som kan se sig själva i spegeln utan skam, och utan skuld.
Jag tror inte på någon arvssynd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar