torsdag 27 maj 2010

Ibland

måste vi bara tagga ner. Läser olika artiklar om stress och det handlar alltid om mammornas stress, över utflyktskorgar, bakning till dagis, uppvisningar, examenskläder. Men hallå? Vem sätter pressen? Köper ni av princip nya kläder till skolavslutningen? Bakar ni hembakat fika till utflykter? Köper ni nya skolväskor och gympakläder varje läsår? Jag erkänner härmed att mina barn har haft samma skolväskor sedan sexårs tills nu, när de precis gick sönder. 5 resp 3 år. Kläder köper jag när det behövs, och tyvärr upptäckte jag nyligen att en ansenlig mängd kläder i deras garderober tydligen var både för små och trasiga. Ok, då fixar jag det. Men inte orkar jag skämmas för att de haft trasiga kläder eller utslitna gympapåsar. Det är väl inte sådant som definierar om jag är en bra mamma? Däremot tror jag stenhårt att det som är viktigt är den tid jag lägger ner på att vara med barnen (och det inkluderar tyvärr att jag faktiskt går på alla tråkiga grillfester, alla uppvisningar, öppet hus osv osv) för där, kan jag verkligen se att mina barns ögon tindrar och att de verkligen är tacksamma att jag tar mig den tiden, att vara med dem, att det är viktigt för mig. Viktigare än nya skolväskor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar