onsdag 2 juni 2010

Gypset och terrible twos

Läser Malins blogg och jag känner igen mig själv i hennes tankar kring sitt flyttande och familjens åsikter om det. Termen gypset är en kombination av gypsy och jetset. Den nya tidens hippie, eller zigenare med bättre livsstil? Mina vänner kallar mig en modern hippie. Är det den jag kommer att vara när jag passerar passkontrollen i USA om två och en halv vecka, i lång klänning, sandaler och tre barn i släptåg? På ambassaden i Stockholm vände sig tjänstemannakvinnan till mig när vi ansökte om visum och hon sa: -Well, you had some issues...Och min make bara stirrade på mig och suckade nervöst som om "vad är det nu du inte har berättat för mig?" "Vad är det nu du har gjort i ditt förflutna?". Men det löste sig. Förhoppningsvis. Inte kan jag hålla reda på alla mina in-och utresor till USA genom åren? Ett tag i slutet av nittiotalet passerade jag tullen flera gånger per år. Min familj har inga åsikter om att vi flyttar, men andra har kanske det. Och jag ser filmen SATC2 och jag känner igen mig i Carries tveksamhet inför sitt gifta namn, sin gifta identitet och jag hoppas som hon säger i filmen, att även äktenskap har en trotsålder, de så kallade terrible twos och att efter två år så blir det bättre, då blir man van vid sitt "nya jag". Precis som Carrie vet jag ibland inte riktigt vad jag ska kalla mig själv, men jag är glad att jag behöll mitt namn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar