onsdag 5 maj 2010

Folk ifrågasätter

Folk som inte känner min man och inte ens har träffat hans barn från hans förra förhållande ifrågasätter att han flyttar ifrån dem, till Kalifornien. Vad är han för en pappa? I samma anda: folk som inte ens vet vad mina äldsta barns biologiska pappa heter, eller har någon aning om hur hans kontakt med sina barn ser ut, ifrågasätter hur jag kan flytta till Kalifornien med barnen. Vad är jag för en mamma? Det är ingen som tänker på att kanske är det här pappor (och mammor) som låter varandra gå vidare med sina liv och låter även barnen gå vidare med sina liv? Det finns en viss frihet i det och en viss tillit. När man skiljer sig finns inga perfekta lösningar. Vi går vidare med våra liv, men tro inte för en sekund att vi inte är medvetna om konsekvenserna. Men det är lätt att glömma att mitt i allt ojande och tyckande finns här också utrymme för fantastiska möjligheter och upplevelser för alla barnen och att vi också är förebilder för våra barn, vi som uppfyller drömmar och tar chanser och vågar prova nya saker, nya liv. Men visst, man kan alltid se saker från olika håll. Det är så lätt, så lätt att döma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar