lördag 10 januari 2009

Vad gör du? Hur går det?

Ständigt på väg, alla dörrar öppna, allt är möjligt, vi kan byta liv, förändra allt imorgon. Så ser det ut för många idag, och de senaste decennierna har det varit tidens melodi. Stå still, vara långsam har varit förkastligt. Dessa ständiga förändringar, förflyttningar har gjort det svårt att nå den där kontakten med platsen, omgivningarna, och därmed också med oss själva och våra medmänniskor, som Tempest, Ehrlich, Snyder med många flera som engagerar sig i naturen, inte minst hela Deep Ecology-rörelsen med Arne Naess i spetsen (se länk vid sidan, mer om
deep ecology senare)och indianernas Crow elder i ett tidigare inlägg beskriver. Det är svårt att göra planer när man kan ändra allt hur lätt som helst, byta hus, bil, shoppa loss på hemnet, leta på match, klicka dig fram till en ny partner, ett nytt hus, ett nytt liv. Du kan plugga, byta yrke, byta hårfärg, byta liv....Vi står aldrig still och jag tror att det skapar en känsla av oro och stress, har jag valt rätt, är jag på rätt väg nu, vad gör jag nästa år, till sommaren, vart ska vi åka på sportlovet? Hela den här livsstilen och den ångest och stress som den för med sig existerar i symbios med vår under de senaste decennierna tilltagande distans från naturen och jorden. Så länge vi befinner oss avklippta från vårt naturliga ursprung är vi vilsna och det visar sig i vår stressade, icke-naturliga tillvaro. Det kollektiva självmordet, förstörandet av naturen genom vår civilisation, vårt teknologiska samhälle där vi utarmar naturen är både en konsekvens av och orsak till det förvirrade och destruktiva tillstånd som vi lever i nu.

2 kommentarer:

  1. Har du hört det senaste uttrycket för trenden att hålla alla dörrar öppna? På dejtingsajter där det tidigare har funnits kategorier som singel, homo, hetero, bi har nu en ny tillkommit: IBL - Involved But Looking. Gör mig glad över att jag blev involved för så länge sedan att "but looking" inte tillhör kutymen.

    SvaraRadera
  2. haha, nej, aldrig hört, men jag har sett-till min stora förskräckelse-profiler på match, män som säger rent ut, "jag är sambo men letar efter nåt annat..."! De är alltså sambo i väntan på nästa "anställning" på förhållandefronten. Rätt chockerande, tycker jag...

    SvaraRadera