måndag 5 januari 2009

Köpstopp 2009?

Det skulle vara väldigt intressant att ta reda på hur fullständigt onödig all konsumtion förmodligen är. Med vår livsstil i Sverige köper vi inte nya saker och kläder för att vi behöver dem, vi köper för att tillfredsställa vårt behov av kickar/upplevelser (i brist på bättre, shopping är en drog, en last som kan missbrukas precis som tobak, mat, sötsaker, sex, droger, alkohol) och för att ersätta vårt känslomässiga behov av kontakt med andra människor. Det är ett sätt att delta i vårt samhälle, att vara en del av det accepterade kretsloppet dvs utbytet av varor och tjänster som vi har blivit itutade att det är nödvändigt trots att det strider mot all logik att konsumera och producera bort våra miljöproblem och världens fattigdom. Det enda rätta, istället för att köpa, är naturligtvis att ge bort saker, pengar, att ge, ge, ge. Inte skaffa mer.
Själv upptäckte jag för många år sedan när jag bodde utomlands att det svenska beroendet av att se på tv-nyheter och läsa dagstidningar (helst det första man gör på morgonen, när man nyss har vaknat ska man bombarderas med negativa budskap och rubriker) är något som inte alls är lika självklart i andra länder. Där märkte jag att det går alldeles utmärkt att först och främst leva sitt liv och att det inte behöver kretsa kring en besatthet av att "hänga med" dygnet runt. Så jag ser aldrig nyheter eller har den typen av tidningar hemma. Jag vill inte att mina barn ska ta del av allt mörker och elände innan de är gamla nog att kunna hantera det känslomässigt. Det behöver de hjälp med. Det behöver jag hjälp med! Min tid lägger jag hellre på att sprida ett alternativt budskap, ett annat perspektiv på världen, något som jag anser är mera konstruktivt och positivt. Dagens tips alltså: lägg ner tv/radio/nyhets-beroendet. Du kommer att må bättre då! Och jag lovar, jag fick på något sätt höra talas om Estonia, 9/11 och Stormen Gudrun ändå, så småningom. Det finns tillräckligt många människor och instanser så att det är ingen risk att man missar något, trots att man som jag, bojkottar nyhetsmedierna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar