tisdag 20 januari 2009

Den förste svarte presidenten

Min son hjälper mig att sätta igång TV:n för att jag vill se Barack Obamas tal. Presidenten babblar på det gamla vanliga snacket om frihet och jämlikhet och så vidare. Jag säger till barnen:
- Det är den förste svarte amerikanske presidenten någonsin!
- Han är inte svart, hävdar de bestämt, för de har mycket bättre, det vill säga saknar, färgseende av det slaget.
Jag lyssnar för att höra om han kommer att överhuvudtaget nämna miljön, tänk vad underbart det vore om Barack Obama gick i spetsen för en enorm förvandling av den amerikanska livsstilen, till förmån för vår jord. Jag lusläser talet på nätet senare. Det enda jag kan hitta är några ord om ekonomisk kris, att varje amerikan måste göra "hard choices" och ta ansvar för krisen (den ekonomiska...) och att energiförbrukningen hotar planeten. Men, i samma mening, blandat med löften om fred och religionsfrihet och gemenskap, kommer budskapet, att den hotande energiförbrukningen stärker "våra" fiender. Det är inte svårt att se paradoxen i det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar