fredag 19 november 2010

Toni morrison says

The willingness to live an enchanted life. To turn up the volume of your life. Jag har alltid sett livet som mera magiskt än vad kanske andra gör, och kanske humoristiskt. Som om jag hela tiden ser allting lite utifrån, på avstånd, som om det finns en parallell verklighet bredvid den prosaiska , en poetisk där allt är meningsfullt, övergripande och magiskt. Där allt är...fiction. Vardagen kan aldrig riktigt ta över mitt liv när jag samtidigt hela tiden är medveten om den där fairy tale - magin där allt kan hända och händer, serendipity, sammanträffanden, providence, ödet. Kanske har jag därför svårt för att engagera mig i saker som för andra är jätteviktiga, som jobb, pengar, pensionssparande, barnvagnar, etc etc. Magin tar alltid överhanden på nåt sätt.

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där dubbla perspektivet! Oftast en välsignelse och räddningsplanka, ibland något som riskerar att klyva en i två delar.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra. För mig har det nog mest till problem därför att jag inte ser verkligheten som den är utan i ett lite mer romantiskt skimmer. Jag tror alltid att allt ordnar sig. Men det får mig också att våga ganska mycket eftersom behovet av äventyr och sagor är så mycket större än mitt behov av trygghet, särskilt materiell trygghet som jag står helt oförstående inför, både när jag har den och när jag inte har den, jag är lika förvånad och liksom avskärmad i vilket fall...

    SvaraRadera