onsdag 10 november 2010

De som jobbar

Varje gång blir jag lika förvånad över de som jobbar fast de har bebisar hemma. En stark kontrast till mitt tidigare inlägg om hemmamammorna som glider runt och voluntärar. Mini Gaias fröken i skolan har en bebis exakt lika gammal som la luna. På heltid driver hon runt en fjärdeklass med trettio elever dag efter dag. Hur orkar hon! Likaså en av min sons lärare, jag är på samtal och har droppat av la luna hos en kompis en timme och när jag kliver in i klassrummet frågar hon, Are you expecting, och jag säger yes och berättar om alla mina barn och så frågar jag henne, har du barn, och är säker på att hon ska säga nej men hon säger ja, jag fick barn förra året, hon fyller snart ett år, och jag tänker att här har hon kämpat hela terminen och förmodligen förra med att lära sjätteklassare matte och science medan någon annan tar hand om barnet under hennes första år. Sista exemplet, min läkare som ska följa mig fram till denna fjärde förlossning, hon har en tvååring och tvillingar på nio månader därhemma. Jobbar heltid. Hur gör de, hur orkar de, när ser de sina barn...Sex veckors mammaledighet är det normala i det här landet. Sex veckor! Inte månader! Naturligtvis obetalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar