söndag 14 november 2010

En bok

Jag läser uppföljaren till Eat Pray Love, den heter Committed och handlar om äktenskapet, en institution jag alltid varit mycket, mycket tveksam mot. Hur mycket förtryck har inte äktenskapet inneburit för kvinnor genom tiderna. Kristendomen kommer hack i häl. Jag är otroligt skeptisk till alla former av institutioner, det blir så mycket konventioner och traditioner, många gånger baserade på förtryck och kontroll och makt men sedan konventialiserade med tiden, för att folk gör så, man gör så, det är ord som betyder ingenting för mig. Och ja, jag hör ju själv att jag börjar bryta på svenska när jag skriver och jag ber om ursäkt, det är en evig svengelska här hemma nu. Barnen kommer hem från skolan och pratar engelska av bara farten och jag kan inte hänga med själv när jag står i parken och pratar engelska med andra mammor och sedan står mina barn där och då pratar jag ju engelska med dem med. Och il capitano har så mycket spansktalande klasskamrater att han lär sig spanska på köpet. Tur att jag kan det språket med.

2 kommentarer:

  1. Kommer hon fram till något intressant i boken?

    SvaraRadera
  2. Ja lite så att hon försonas med tvånget av USA att de måste gifta sig för att mannen ska få stanna i landet. Hon förlikar sig med det genom att sätta egna regler som att hon reser ensam, har egen ekonomi och de gifter sig väldigt intimt, hemma i vanliga kläder. Jag känner igen det där, behovet att göra något eget, otraditionellt. Men mesthandlar det om att se sina och mannens dåliga sidor och bestämma sig för att det går att leva med dem. Inget romantiskt skimmer...

    SvaraRadera