måndag 1 mars 2010

Bok

I skidortens ica-butik, där vi klampar fram i pjäxor och skidbraller och hjälmar på sne mellan hyllraderna klockan fem, lite lagom fnissiga och uppspelta efter att ha sjungit i kapp med trubaduren till Vill ha dej och Fantasi och 800 grader, rycker jag en pocketbok från hyllan och slänger den på bandet med en sådan vårdslös impulsköpsintensitet som bara en irish coffee om dagen klockan fyra på eftermiddagen i fjällen kan åstadkomma. Alex Schulmans Skynda att älska. I bilen lyssnar jag sent omsider på Schulmans radioprogram som mannen tjatat om i månader, på ipoden. Vi lyssnar berörda och gnistrar ikapp med snön och håller handen hela vägen till Karlskoga. Du och jag du och jag du och jag. På kvällen läser jag boken medan mannen ser på OS. Barnen sover och snön ligger meterhög utanför dörren och jag är riktigt riktigt lycklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar