onsdag 1 april 2009

Goody-doers

Jag skolkade från första stresskursen och blev uppringd av en man med sammetslen, slow food röst i luren som frågade om jag tänkte komma i fortsättningen. Jag satt i bilen och körde när han ringde på mobilen. Jag frågade:
- Vad missade jag?
- Ja, det var en massa trevliga människor..
Herregud, jag hinner inte träffa alla trevliga människor jag redan känner. Jag behöver inte 2 tim i veckan i åtta veckor för det. Ja, så jag gick dit idag, kom tio minuter för sent, satt i en och en halvtimme och lyssnade på när mannen med sammetsrösten läste högt från en powerpoint som vi också hade fått på stenciler framför oss. Tiden gick oändligt långsamt. Sedan fick vi frukt och en kvinnlig ledare som var negativt inställd till mig, det märktes (det är viktigt att alla i gruppen respekterar tiden vi har här tillsammans),sa hela tiden bekräftande saker till gruppmedlemmarna, utom till mig, när jag frågade:- Jag måste gå en kvart tidigare, det är ok va? - Nej. Det är det inte. Förvånat sa jag: -Men det måste jag i alla fall. Jag tog upp 95 % av samtalstiden när vi skulle "dela med oss av våra reflektioner" (det var ungefär som en kurs på arbetsförmedlingen på 90talet när AF fortfarande hade råd med kurser), i vanlig ordning fick jag titta ner i bordet och anstränga mig hårt för att låta någon annan få en syl i vädret, inklusive ledarna. Sedan fick vi ligga på madrasser och lyssna på new age musik medan mannen med sammetsrösten talade långsamt och den sura kvinnliga ledaren satt i lotusställning och bevakade oss allihop. Jag gick en kvart för tidigt. Det här går inte. Det är inte möjligt att ta sig igenom ett sånt pass till med sinnet i behåll. Är man inte galen innan man går dit så blir man det. Jag hatar grupper överhuvudtaget och särskilt när det finns ledare som inte är jag. Impossible. Men musiken var skön. Jag fick en bränd kopia av sammetsmannen, som var vänligt inställd och inte hade något emot att jag gick tidigare. Det gamla vanliga, män älskar mig och kvinnor (som inte känner mig och som är/vill vara i auktoritetsställning-det funkar inte på mig-) hatar mig. Inget nytt under solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar