onsdag 1 april 2009

Deklaration

Men vad är det för bullshit att vi ska deklarera nu igen? Gjorde vi inte det alldeles nyss? Det är för ofta. Vart femte år borde räcka. Eller vart tionde. Vad kan förändras? Inget har förändrats här, min ekonomi är lika usel och samma bergodalbana som den alltid varit. Pengar flödar in och ut helt utanför min kontroll, känns det som. Det är inget jag oroar mig för, det brukar ordna sig. Så jag gör som vanligt, hoppar över att läsa igenom deklarationen, letar reda på sms-numret och sms: ar in mitt godkännande. De vet väl vad de gör, de som gör deklarationerna, det är ju deras jobb? Sådärja, skönt, fixat. Jag kollar aldrig igenom nånting, räkningar, lönebesked etc. Jag litar på att det stämmer. Kommer det en räkning så betalar jag den, utan att fundera på det. Det har hänt mer än en gång att jag har betalt en räkning två gånger. Förvånande nog brukar de då skicka tillbaka pengarna! Det är fantastiskt tycker jag, och visar att jag gör rätt som litar på att det ordnar sig av sig självt, allt blir rätt (kanske) i slutändan. Jag har ingen koll på försäkringar, pensionssparande. Ibland ringer jag banken och kollar hur läget är, hur mycket pengar jag har, men annars går allt sin gilla gång utan min inblandning. Min pappa tycker att jag ska ha pärmar. Med kvitton och viktiga papper. Det kommer aldrig att hända. Jag slänger allt, sparar inget. Vem har tid att minutiöst granska allting som dimper ned i brevlådan? Har man inte fullt upp ändå? Min dröm är att ha en revisor som sköter allting och bara ger mig en summa att spendera som jag önskar varje månad. Rena drömmen, att slippa bry sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar