lördag 9 april 2011

Sanna

Sanna Lundell bloggar igen och hon har alltid många intressanta åsikter tycker jag. Till exempel debatterar hon diagnoser som adhd och ifrågasätter dessa på ett sätt som jag också gör. Jag skulle aldrig utsätta mig själv eller mina barn för tester av dessa slag. Vad händer med vårt samhälle om alla som utmärker sig ska ha en diagnos? Alla konstnärliga, tänkande, udda och känslosamma människor skulle ju kallas för olika etiketter, helt fel tycker jag. Låt folk va annorlunda ! Förändra skolor och samhället istället för att problematisera människor som hörs och syns! Hade Strindberg adhd? Finns det sand i öknen. Sanna skriver om nån forskning om att nyttig, sockerfri kost skapar jämnare humör och minskar s k adhd, det är ganska självklart men det tror jag också på. Jag tror stenhårt på att vad vi äter och dricker påverkar oss inte bara fysiskt utan även psykiskt. Jag skulle vilja tillägga att samma sak gäller motion . Att jag tränar så mycket som jag gör är till 90 procent för att det gör mig gladare, lugnare, stabilare. Kroppen får man på köpet. Jag tränar egentligen för hjärnan, för välbefinnandet. Jag tog en veckas paus nyligen för jag tänkte att jag skulle vila jag är ju ändå gravid men det var min mest rastlösa och deprimerade vecka och inte blev jag piggare av det. En annan sak som Sanna är väldigt skeptisk till är alkohol och den illusion av underhållningsdrog som omger denna dryck. Finns inget som förstör så många relationer och familjer och som särskilt påverkar barn i vissa familjer. Alkohol är en av de värsta drogerna därför att den är så accepterad och får så mycket svängrum särskilt i Sverige. Jag är mycket tveksam till alkohol och jag är emot alla beroenden men Sanna skriver något bra apropå att hon har ett förhållande med en man som nyligen åkte fast för droger och även en pappa, Ulf Lundell som är alkoholist, hon skriver: man kan inte ta på sig ansvaret för någon annans beteende, varje människa står för sina beslut. Hur gärna man än skulle vilja förändra, påverka så är det nästan omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar