måndag 11 april 2011

Birth plan

Jag fattade inte först varför jag skulle skriva en birth plan när jag nu har barnmorska men sedan fick jag se några exempel och förstod då att resten av sjukhuset och personalen är ju inte alls inne på min och barnmorskans naturliga linje utan fast i sitt high tech just get the baby out as quickly and quietly as possible. Det var ingen ände på alla NEJ jag var tvungen att skriva på listan, saker de gör rutinmässigt med mig och barnet om jag inte har skrivit ner mina åsikter i förväg, saker man absolut inte gör rutinmässigt i Sverige. När förlossningen startar ska jag ringa en av tre barnmorskor enligt deras schema på deras privata mobiler och då kör de till sjukhuset och möter oss där. De ska sedan vara min mur mot det medicinska etablissemanget. Min man ska ge mig godis och spela upp solsidan för mig på ipaden, det tror jag räcker för honom. Han slipper sin tidigare tilldelade roll som antietablissemangshippie, och kan ta ett steg tillbaka in i passiviteten för allvarligt talat what the hell kan en man egentligen göra för nytta på en förlossning. Ibland undrar jag om det inte var bättre förr när de väntade i korridoren. Det enda positiva med att han är med är att han får se med egna ögon vilket lidande jag går igenom och det kan jag sedan använda till att slå honom i huvudet vid olika tillfällen under resten av livet, för det finns ju inget män går igenom som är lika smärtsamt som en förlossning om de inte t ex sitter som fångar på Guantanamo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar