fredag 4 juni 2010

Köpa

Jag märker att jag faktiskt är ungefär så omaterialistisk som jag försöker vara när maken ringer från USA och frågar om jag vill vara med och välja möbler till vårt nya hus. Jag ser framför mig långa, utdragna, supertråkiga vandringar genom varuhus med tre svettiga barn i trettio graders kalifornien-värme när jag kunde ligga i skuggan och läsa en bok så jag svarar direkt: -Nej, nej, välj du, allt blir bra, jag hatar att handla. Det är sant: Om jag kunde skulle jag beställa allt på nätet, det gör jag redan med kläder och böcker som är det enda jag gillar att shoppa. IKEA hatar jag, har alltid gjort. Maxi, Willys och allt sånt hatar jag också, jag får sån ångest när jag måste åka till Willys (vilket är nästan varje dag) att jag måste sitta i bilen på parkeringen och andas en stund innan jag går in. Så maken köper möbler, och prylar och två stycken bilar och när min väninna frågar vad det blev för färg på bilarna har jag faktiskt ingen aning. Men det blir nog bra. Bara en sak säger jag till maken när han är ute på sina shoppingturnéer: - Bokhyllor, köp många bokhyllor! Till mina böcker! Och han skrattar och säger: -Du och dina bokhyllor.
Det kan man aldrig få för många av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar