måndag 18 oktober 2010

Amy Tan

Jag minns att jag läste joy luck club när jag väntade mitt första barn, och sedan lånade jag alla böcker av samma författare på biblioteket och läste dem också. Jag kommer att tänka på det när mini-Gaia leker med sin nya klasskompis och hennes mamma sitter vid mitt köksbord och berättar om sina föräldrar invandrade från Kina och detta är San Fransisco och minnen ur böckerna slår emot mig fast det är elva år sen och jag vill säga något, fråga om böckerna "stämmer" men jag vågar inte, det känns naivt, nästan colonialt på nåt sätt men jag tänker på läsupplevelsen, och jag minns även John irving när jag väntade nästa barn och särskilt den med björnen, om hotellet, jag glömmer den aldrig, och jag är egentligen ingen fan av Irving, men den boken ägde och jag hade väntat i femton år med att läsa den, och så minns jag när jag upptäckte Joyce Carol Oates under samma graviditet och jag gick till det lilla lokala biblioteket och tömde hyllan på hennes romaner på engelska och hur kan det komma sig att böcker kan etsa sig fast så, forever, att karaktärerna nästan blir levande, och nåt sånt skulle man skriva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar