lördag 19 februari 2011

Remembering

För det mesta går allting bra, jag går upp sju varje morgon och packar barnens lunchlådor, matar luna, kör till gymet, handlar, fikar, lagar mat, håller reda på barnens aktiviteter. No time to rest. När mannen kommer hem lagom till middan precis som på femtiotalet är jag vanligtvis redo att stupa. Men så länge jag somnar nio klarar jag det. Minsta sömnlösa natt och jag rasar ner i förtvivlan, tomhet och orkeslöshet. Jag beklagar mig inför min väninna och säger till henne: jag minns inte att jag var så här trött när de stora barnen var små, då var jag perfekt, hur orkade jag då? Och hon chockar mig med den utomstående observatörens minnen: åh Gud du var så trött, så trött! Och jag protesterar; men minns du inte på landet i det där huset med den där hippien à k à kärleksprofeten, var jag inte lycklig, content då? Och hon svarar nej särskilt inte då, du hade barnen omkring dig jämt, alltid nån i famnen som skrek eller ammade och den där hippien höll dig vaken hela nätterna med sitt vin och sina djupa samtal, du var exhausted!
So much for selective memories!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar